Coronaprotocol Zwaluwen Utrecht 1911 hockey 

 

gewijzigd op: 8-9-2020

Voorwoord

We hebben allemaal weer zin om te starten met hockeyen! Er is wel een aantal dingen waar we rekening mee moeten houden ten gevolge van Corona. Niet alles mag ‘gewoon’ weer en sommige zaken zijn echt veranderd. Met de club doen we er alles voor om zaken zo in te richten en organiseren dat we een veilige en hygiënische omgeving hebben waardoor we samen leuke dagen op de velden kunnen gaan bleven. Het is dan ook belangrijk dat we het met elkaar doen en er voor elkaar zijn.


Dus als je klachten hebt, blijf je thuis.


De Covid-Commissie is er om te zorgen dat we ons zo soepel en veilig mogelijk kunnen voortbewegen op de club. Wij zijn er voor vragen en suggesties. De Covid Commissie bestaat uit Bard de Vries, Rieken Venema en Ernestien de Wild. Mochten er zaken missen of niet duidelijk aangegeven staan, neem dan contact op met de Covid Commissie via [email protected]. Ook wanneer je je ergens niet comfortabel bij voelt met hoe het is geregeld, neem contact met ons op (wel beperkt tot Corona maatregelen hè).

Termen en begrippen

Omni protocol: Omdat wij onderdeel zijn van een Omni vereniging zullen er meerdere protocollen in omloop zijn rondom de verschillende onderdelen op het Zwaluwen complex. Vooral voor het gebruik van het clubhuis en de daar aanwezige kleedkamers verwijzen we naar het Omni protocol. Dat is dus naar een ander protocol dan wat je nu leest. Kijk hier de website van de Omni voor meer informatie rondom het protocol in het clubhuis en de kleedkamers.


Complex: Wanneer we spreken over het complex in dit protocol dan hebben we het over het gebied binnen de hekken rondom het hockeyveld.


1,5 meter afstand: We zullen geregeld praten over 1,5 meter afstand. Deze moet ten alle tijden aangehouden worden. Dus ook in de dug-out, tijdens het inlopen, afstand tot de scheidsrechter en coach. Er zijn echter enkele uitzonderingen:

  • personen die sport beoefenen hoeven de 1,5 meter afstand niet in acht te nemen wanneer dit de sportbeoefening in de weg staat;
  • personen die een gezamenlijk huishouden vormen onderling;
  • de afstand tot kinderen t/m 12 jaar. Dus onderling geen afstand en ook van deze kinderen tot leden van andere leeftijdsgroepen;
  • personen t/m 17 jaar alleen onderling geen afstand;
  • personen met een handicap tot hun begeleiders of vaste mantelzorgers.

Wanneer we op deze pagina praten over 1,5 meter afstand gaan we de uitzonderingen niet apart benoemen tenzij er een andere richtlijn of werkwijze aangehouden moet worden.


Algemeen protocol verantwoord sporten: Het NOC*NSF houdt een sportprotocol up-to-date op https://nocnsf.nl/sportprotocol. Wij volgen dit protocol en wat je nu leest is onze implementatie van het sportprotocol. Aangezien regels veranderen en zaken aangepast worden is dit protocol een levend document en kan het zijn dat informatie die nu verstrekt wordt over een aantal weken out-dated is. Hou zelf ook goed wijzigingen die we publiceren en die in het sportprotocol staan in de gaten.


Richtlijnen RIVM: Wij hanteren de richtlijnen van de RIVM. Deze richtlijnen benoemen we voor je in het gedeelte Algemene regels onderaan het protocol.


Nauw contact: De vuistregel die de GGD hanteert om personen te contacten die mogelijk nauw contact hebben gehad met een positief individu, is minimaal 15 minuten contact op minder dan 1,5 meter afstand.


Inhoud

  1. Logistiek op het complex
  2. Materialen
  3. Trainingen
  4. Thuis wedstrijden
  5. Uit wedstrijden
  6. EHBO
  7. Extra hygiëne en coördinatie
  8. Ik ben een bezoekend team
  9. Wat moet ik doen bij een positieve Corona test?
  10. Algemene regels

 

1. Logistiek op het complex

Looproutes

  • Op het complex worden looprichtingen aangegeven door middel van groene voetstappen. Op het complex ben je verplicht je hieraan te houden.
  • Er zullen bepaalde punten ontstaan waar voorrangsregels gelden die aangegeven worden met borden.
  • Er zijn blauwe markeringen op de grond aangebracht om aan te geven:
    • Wat teamvakken zijn voor de senioren.
  • Er zijn gele markeringen op de grond aangebracht om aan te geven:
    • Waar toeschouwers veilig kunnen staan. Hou hier wel ook rekening met de markeringen op het hek wat toeschouwersplek is en wat niet.
  • Ga niet met tafels en banken slepen en ga geen stickers verplaatsen.

Toiletten

  • De toiletten kunnen door maximaal 1 persoon tegelijkertijd per toiletruimte (dames/heren) bezocht worden.
  • De toilet rij wordt afgescheiden van het verkoopraam van het nest.
  • De toiletten worden dagelijks schoongemaakt en er is desinfecterende zeep aanwezig. Wanneer deze op is kan dit bijgevuld worden door de personen die in het nest bardienst hebben.

Nest

  • Het Nest gaat weer open. Het barpersoneel wordt afgeschermd van de klanten door een scherm van plexiglas. Er is aan de voorzijde 1 uitgifte-punt, waarachter een wachtrij voor de klanten is gemarkeerd.
  • Er zal een extra deur komen in het materiaalhok die een looproute geeft voor het 2e uitgifte luik, welke is afgescheiden van de looproute in het materiaalhok.
  • Bij het 2e uitgifte luik mag maximaal 1 persoon aanwezig zijn.
  • Tosti’s zullen via het 2e uitgifte luik uitgedeeld worden. Wanneer een tosti klaar is zal de tosti hoorn (yeah) afgaan zodat de klant weet dat de tosti opgehaald kan worden. Schreeuwen dat de tosti klaar is, is niet toegestaan.
  • Bier wordt alleen geschonken op zondag vanaf 12:00 uur. Het bier zal via het 2e uitgifte luikt uitgedeeld worden.
  • In het Nest mogen maximaal 2 personen als barpersoneel tegelijkertijd aanwezig zijn. Wanneer een supervisor nodig is zal één van het barpersoneel het Nest moeten verlaten om voldoende ruimte te creëren.

Materiaalhok

  • Er mogen maximaal 2 personen tegelijkertijd in het materiaalhok zijn.
  • Ga je niet omkleden in het materiaal hok maar verblijf hier kort. Ook keepers kleden zich buiten om
  • Om zo min mogelijk verkeer in het materiaal hok te creëren vragen we de teams de ballentassen in eigen beheer te nemen en niet meer in de lockers te bewaren. Je neemt hem dus zelf mee naar huis en naar de wedstrijden. Net als voor Corona raak je geen ballen kwijt.

Wedstrijdtafel

  • Er zal een wedstrijdtafel staan op zaterdag links naast het Nest.
  • Aan de wedstrijdtafel kan de persoonsregistratie plaatsvinden middels een registratiepagina die via een QR code benaderd kan worden. Dit is niet verplicht.
  • Bij de wedstrijdtafel liggen flyers met de Corona informatie voor thuis en bezoekende teams. Op zondag liggen deze flyers in het Nest.
  • Per team per dag ligt er één flyer. Met deze flyer kunnen ook 2 kopjes gratis koffie gehaald worden bij het Nest. Lever deze flyer niet terug in!
  • Loop altijd langs de wedstrijdtafel of het Nest om de informatie te ontvangen en te horen in welk teamvak je mag plaatsnemen met je team voor de wedstrijd en (voor senioren) in welk vak je na afloop met je team een borrel mag drinken

Zitplekken

  • Banken en stoelen zullen beplakt worden met stickers waar je mag gaan zitten. Ga niet ergens anders zitten.
  • Ook op de picknicktafels zijn enkele zitplekken weergegeven, maar gebruik de tafel vooral als een handige plek voor tassen en sticks als je die wilt neerleggen.
  • Er zullen weinig zitplekken aanwezig zijn op het complex dus maak ruimte voor personen die het harder nodig hebben dan jezelf, zoals oudere, zwangeren en keepers die zich moeten omkleden.
  • Je bent vrij om zelf een klein opknapstoeltje mee te nemen om na de wedstrijd op plaats te kunnen nemen.

Registratie van persoonsgegevens

  • We hoeven geen registratie te doen van de personen die zich op het complex bevinden, maar we bieden wel deze mogelijkheid voor personen die dat graag willen. Registreren helpt met het onderzoek wie mogelijk met een Corona besmet persoon in contact is geweest.
  • Deze registratie laten we via Lisa verlopen. De gegevens worden uitsluitend verwerkt en bewaard voor de uitvoering van een eventueel bron- en contactonderzoek door de GGD. De gegevens worden na 14 dagen na het bezoek verwijderd.
  • Door middel van een QR code op de flyers staat en die op diverse plekken op het complex te vinden is, kunnen personen zich vrijwillig registeren.
  • Je kan je al vanaf 2 dagen voor je aankomst registreren via: https://hockey.zu1911.nl/registratie/default.asp

 

2. Materialen

  • Tijdens de trainingen maken we gebruik van de ballen en pionnen in de kliko's (blauwe en rode).
  • De trainer van de laatste training maakt het trainingsmateriaal schoon met de desinfectie spray en plaatst de kliko's terug in het materiaal hok.
  • Hesjes mogen gebruikt worden. Wanneer iemand deze heeft gedragen moet deze persoon het hesje zelf mee naar huis nemen en wassen. Wij raden aan de hesjes uit te delen en niet meer te wisselen van hesje na het uitdelen.
  • De ballentassen gaan in eigen beheer van de teams. Deze niet meer opslaan in het materiaal hok om het verkeer daar te minimaliseren. De tas neem je dan zelf mee naar thuis- en uitwedstrijden.
  • Elk team ontvangt een desinfecterende spray. Deze kan gebruikt worden voor het schoonhouden van keepersuitrusting, strafcornermaskers etc.
  • De spray krijg je gratis. Is de spray op dan kan je deze gratis laten bijvullen stuur om een afspraak hiervoor te maken een mailtje naar [email protected].
  • Raak je de spray kwijt dan kost een nieuwe spray € 10,- of je koopt er zelf één.

 

3. Trainingen

  • Tijdens de trainingen maken we gebruik van de ballen en pionnen in de kliko's.
  • Het eerste trainingsteam haalt de kliko op uit het materiaalhok en het laatste trainingsteam zet deze daarin terug.
  • De trainer van het laatste team zorgt ervoor dat de kliko's met inhoud schoon teruggezet worden in het materiaalhok.
  • Trainingsmateriaal wordt alleen door de trainer aangeraakt, spelers raken de ballen alleen met de stick aan.
  • Na elke training maakt de trainer de materialen schoon door te desinfecteren met de desinfecteren de spray uit de kliko.
  • Hesjes mogen gebruikt worden. Wanneer iemand deze heeft gedragen moet deze persoon het hesje zelf mee naar huis nemen en wassen. Wij raden aan de hesjes uit te delen en niet meer te wisselen van hesje na het uitdelen.
  • Spelers kunnen worden geweigerd of naar huis worden gestuurd tijdens de training bij (vermoeden) van klachten, zoals neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, (licht) hoesten, benauwdheid, verhoging, of koorts en/of plotseling verlies van reuk of smaak; Maar natuurlijk neem je hierin je eigen verantwoordelijkheid.

4. Thuiswedstrijden

Informatie voor het team

Voor de wedstrijd

  • Kom in tenue naar de club en neem je eigen drinkfles mee.
  • De Covid verantwoordelijke van het team gaat langs bij de wedstrijdtafel om de Cova-flyer op te halen voor die dag.
  • Ga met het gehele team het veld op en af. Houd hierbij rekening met een eventueel ander team dat het veld betreedt of verlaat.
  • In de dug-out mogen zich maximaal 3 volwassenen bevinden.
  • Naast de dug-out zullen maximaal 3 klapstoeltjes staan voor extra zitplekken.
  • Voor de jeugd is de 3 personen niet van toepassing, maar wel de coach die afstand moet houden van kinderen vanaf 13 jaar. Bedenk goed als coach hoe je hier mee omgaat en wellicht is het handig om jezelf dan op een klapstoel te zetten zodat alle spelers in de dug-out kunnen plaatsnemen.
  • Om ruimte te houden naast de dug-outs worden de reservegoals van het veld verwijderd. Er zullen opklapgoals aanwezig zijn voor de jongste jeugdwedstrijden.
  • Schud geen handen, dus ook geen line-up en geen shakehands bij de start van de wedstrijd.
  • Het is niet mogelijk om teambesprekingen te houden in een kleedkamer, doe dat dus buiten.

 

Tijdens de wedstrijd

  • Teambegeleiders mogen niet met een geforceerd stemgebruik of schreeuwend hun team begeleiden. Dit geldt ook voor toeschouwers.
  • Schreeuwen of zingen bij wedstrijden is niet toegestaan in groepsverband. Dus ook geen yell bij start van de wedstrijd
  • Houd 1,5 meter afstand van de scheidsrechter en geef de scheidsrechter voldoende ruimte om langs de dug-out te passeren.
  • Het is verboden om je neus te ledigen en/of te spugen op het veld.
  • Vergeet niet dat ook na het scoren van een doelpunt er 1,5 meter afstand bewaard moet worden. Dus knuffelen is niet toegestaan.

 

Na de wedstrijd

  • Op zaterdag is er limonade beschikbaar bij het Nest.
  • Kleedkamers zijn beschikbaar in het clubhuis om te douchen, maar wij raden aan om thuis te douchen en om te kleden. In het clubhuis geldt het Omni protocol.
  • Bied na de wedstrijd geen teamlunch aan.
  • Heb je bardienst na de wedstrijd dan trek je voor je dienst schone kleding aan en was je goed je handen en eventueel gezicht bij de toiletten.
  • Zwerf zo min mogelijk over het terrein en houd je aan de looproutes.

Alleen voor senioren

  • Voor de senioren zijn er teamvakken beschikbaar. Op de Cova-flyer flyer staat in welk teamvak je kan gebruiken die dag.
  • Houd 1,5 meter afstand van elkaar in de teamvakken.
  • Alleen spelers en de teambegeleider(s) zijn toegestaan in de teamvakken.
  • De picknick tafels in de vakken zijn niet om op of aan te zitten.

Informatie voor toeschouwers

  • Toeschouwers zijn welkom, maar we hebben minimale toeschouwersplekken. Wanneer alle plekken bezet zijn vragen we toeschouwers zelf de verantwoordelijkheid te nemen door het complex te verlaten.
  • Langs de velden zijn plekken gemarkeerd waar toeschouwers mogen staan. Elke plek is 1 meter en geschikt voor 2 personen uit hetzelfde huishouden. De plekken zitten 1,5 meter van elkaar gescheiden door de geel-zwarte markering.
  • Let op de oranje haken aan de hekken zijn geen aanduidingen tot toeschouwer plek. Hier kunnen spullen aan opgehangen worden van onder andere spelers. Geef spelers ook de ruimte als ze hun spullen hier ophalen.
  • Zwerf zo min mogelijk over het terrein en houd je aan de looproutes.
  • Ga niet in groepjes staan kletsen op de looppaden.
  • Geforceerd stemgebruik langs het veld, zoals schreeuwen en zingen, is niet toegestaan.
  • Wees terughoudend met bezoek en stem eventueel onderling af wie van een team als toeschouwer komt.
  • Op zaterdag is de korte kant van veld 2 beschikbaar voor toeschouwers om te kijken. Op zondag zullen hier de teamvakken van de teams zijn en kunnen daar geen toeschouwers staan.
  • Registreren voor toeschouwers is niet verplicht, maar we bieden wel de mogelijkheid. Zo kunnen wij of de GGD ook toeschouwers contacten wanneer dat nodig zal zijn voor een bron- en contactonderzoek. Lees hier meer over het registratie proces.

Informatie voor scheidsrechters

  • Houd als scheidsrechter 1,5 meter afstand van de spelers.
  • Geef geen hand bij start of aan het einde van de wedstrijd.
  • Neem goed het scheidsrechtersprotocol door.
  • Zorg voor je eigen fluitje, kaarten en drinken. Fluitjes zijn eventueel te koop voor €1,- bij het Nest.
  • Neem ook eigen toss materiaal (stick of muntje) mee, want ook met de toss moet je als scheidsrechter voldoende afstand bewaren.
  • De scheidsrechtershirts zijn nog steeds beschikbaar in het materiaal hok. Wanneer je deze hebt gedragen gooi je hem in de wasmand die onder de shirts staat. Er zullen genoeg shirts hangen voor elke scheidsrechter voor elke wedstrijd in het weekend en na zondag worden deze gewassen voor het volgende weekend.
  • Als scheidsrechter ben je niet verantwoordelijk voor de toezicht op de corona regels op het complex, maar wel verantwoordelijk voor de handhaving van de regels tijdens het spel. Welke straffen er rondom corona erbij zijn gekomen vind je terug in het scheidsrechtersprotocol.

5. Uitwedstrijden en vervoer

  • Check de website van de club die je gaat bezoeken voor hun Corona reglementen
  • Het advies is om vanaf 13 jaar een mondkapje te dragen als je met personen buiten jouw huishouden in één vervoersmiddel van of naar de wedstrijd gaat.
  • Informeer ter plekke wat het protocol is

6. EHBO

  • Voor je degene die verzorgd/behandeld moet worden gaat helpen: handen wassen: eventueel handschoenen aan, indien je wilt: mondkapje op. Deze spullen zijn allemaal beschikbaar in het materiaalhok bij de vriezer.
  • Na de behandeling alles weggooien en handen desinfecteren.
  • Houd andere spelers op afstand van de blessure/wond. Hier geldt ook de 1,5 meter regel

7. Extra hygiëne en coördinatie

Extra hygiëne

  • De toiletten zullen dagelijks schoongemaakt worden.
  • Na elke bardienst wordt de kassa, pinapparaat en koffiemachine met een hygiënisch doekje afgenomen.
  • Na elke training moet de trainer de gebruikte materialen desinfecteren met de spray uit de kliko.
  • Elk team krijgt een spray met desinfecterende alcohol voor hun eigen materialen. Lees meer over deze persoonlijke spray in hoofdstuk 2

Covid Verantwoordelijke

  • De Corona Commissie bestaat uit Bard de Vries, Rieken Venema en Ernestien de Wild. Zij zijn te bereiken via [email protected]. In dringende situaties kunt u ze appen of bellen.
  • Naast de commissie zal er in het weekend extra Cova coördinatie rondlopen die toezicht houden op het naleven van de regels en richtlijnen. Deze coördinatoren mogen personen weigeren of naar huis sturen bij het niet volgen van het protocol of (vermoeden) van klachten, zoals neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, (licht) hoesten, benauwdheid, verhoging, of koorts en/of plotseling verlies van reuk of smaak;
  • De protocol van Zwaluwen zal in een beknopte versie beschikbaar zijn voor elk team aan de wedstrijd tafel.
  • Ondanks dat iedereen verantwoordelijk blijft voor het naleven van de regels en richtlijnen en het elkaar erop aanspreken als iemand zich er niet aan houdt, vragen we om binnen elk team de Covid-verantwoordelijke aan te wijzen. De verantwoordelijkheden van de Covid-verantwoordelijke:
    • Wijs teamleden en tegenstanders op de regels als er niet aan de regels gehouden wordt. Denk hierbij aan afstand houden, looproutes, gebruik maken van de teamvakken, op de juiste plekken toeschouwen.
    • Haal de flyer op bij de wedstrijdtafel/nest
    • Blijf scherp op afstand buiten het veld, tijdens het inlopen en rondom de scheidsrechters.
    • Hou ook de tegenstander scherp op ons protocol en de algemene regels.
    • De verantwoordelijk nemen voor de hygiëne spray zodat deze niet kwijt raakt.

 

8. Ik ben een bezoekend team

  • Leuk dat je onze club komt bezoeken. Wij vragen je om aan onze regels te houden tijdens je bezoek. Lees dit stuk goed door.
  • Het is niet nodig om je persoonlijk te registeren. We bieden wel de mogelijkheid aan mocht je dat wensen. Lees hier meer over de registratie
  • Houd je aan de aangegeven looproutes.
  • Bij aankomst ga eerst naar de wedstrijdtafel op zaterdag of het koffiehuisje op zondag voor meer informatie over waar je kan verzamelen op het complex.
  • Blijf niet met je gehele team voor het koffiehuisje hangen.
  • Ga met het gehele team het veld op en af. Houd hierbij rekening met een eventueel ander team dat het veld betreedt of verlaat.
  • Kom zoveel mogelijk in tenue op de club en douche thuis. Kleedkamers en douches zitten in het clubhuis aan de andere kant van het groene gebouw. Deze wordt beheerd door de Omni Zwaluwen Utrecht 1911 en heeft andere protocollen dan bij de velden. Er is hier dus ook een andere registratie van toepassing. Lees hier meer informatie over de protocol van de Omni en het clubhuis.
  • Kleedkamers zijn niet beschikbaar voor teambesprekingen. Doe dat dus in het beschikbare teamvak, buiten of voor vertrek.
  • Er zijn geen algemene desinfecterende sprays beschikbaar op het veld. Onze teams hebben allemaal een eigen spray beschikbaar. Dus voor het schoonmaken van strafcornermaskers verwachten wij dat jullie zelf schoonmaakmateriaal bij je hebt.
  • Er zal geen team lunch aangeboden worden. Bij het koffiehuisje verkopen we wel tosti's als een team trek heeft na een wedstrijd.
  • Lees hier meer algemene afspraken rondom de wedstrijd die gelden voor beide teams.

9. Wat moet ik doen bij een positieve Corona test?

  • Wanneer een teamgenoot, coach of trainer positief getest is zal de GGD bron- en contactonderzoek starten. Registratie binnen de club kan hierbij helpen. Mensen die in nauw contact zijn geweest met de Corona patiënt zullen door de GGD benaderd worden en deze personen zullen in quarantaine moeten van 10 dagen. De vuistregel die de GGD hanteert om personen te contacten is minimaal 15 minuten contact op minder dan 1,5 meter afstand.
  • De GGD bepaalt in geval van contact tijdens sporten afhankelijk van de situatie met wie nauw contact is geweest. Daar zijn nog geen vaste regels voor en elke situatie wordt los beoordeeld.
  • Als je niet door de GGD benaderd wordt, hoef je niet in quarantaine, maar weest wel extra alert op klachten. Wees ook extra voorzichtig, ook in het volgen van de maatregelen met betrekking tot afstand houden etc.
  • Teamgenoten van personen die uit voorzorg in quarantaine moeten, hoeven niet in quarantaine tot er een positieve test afgenomen wordt bij deze quarantaine personen. Maar ook dan zal de GGD contact opnemen.
  • Neem bij een positieve test ook contact op met de Corona Commissie via [email protected] en laat ons weten wanneer je klachten hebt gekregen, of je nog op de club bent geweest met klachten en wanneer dat precies was.
  • Wanneer het team niet meer in de gelegenheid is om te spelen door teveel spelers in quarantaine moet de Corona Commissie dit weten. Zij zullen het bestuur op de hoogte brengen, zodat dit gemeld kan worden bij de KNHB en de tegenstanders. Wedstrijden zullen geprobeerd ingehaald te worden, bij voorkeur buiten de regulieren inhaalweekenden om.
  • De Corona Commissie zal een bericht versturen naar de personen wanneer wij dat nodig achten wanneer er een met Corona patiënt op het complex is geweest. De dagen en tijden worden hierbij benoemt, maar de naam laten we achterwegen vanwege privacy redenen.
  • Iedereen die in de benoemde tijdsloten op de club is geweest, maar geen nauw contact heeft gehad met personen uit het benoemde team moeten extra alert zijn op klachten en zodra deze binnen 10 dagen na laatste contact optreden, moeten deze personen zich direct laten testen. Bij nauw contact wordt je gecontacteerd door de GGD.
  • Ga alleen testen bij klachten. Testen zonder klachten heeft geen zin: het virus heeft zich dan nog niet genoeg ontwikkeld om een positieve test te geven, terwijl je wel besmet kan zijn. Blijf die 10 dagen extra alert op klachten, ook milde, en hou je extra goed aan de maatregelen.
  • Heb je een negatieve test met klachten dan ben je vrij om weer te komen. Heb je een negatieve test maar geen klachten dan blijf je in quarantaine voor de afgesproken aantal dagen.

10. Algemene regels

  • Voor alles geldt: gezond verstand gebruiken staat voorop;
  • Heb je klachten? Blijf thuis en laat je testen;
  • Ga direct naar huis wanneer er tijdens de sportactiviteit klachten ontstaan zoals: neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, (licht) hoesten, benauwdheid, verhoging, koorts en/of plotseling verlies van reuk of smaak: dit geldt voor iedereen;
  • Ben je 18 jaar of ouder, dan moet je tot iedereen behalve tot kinderen t/m 12 jaar een afstand bewaren van minimaal 1,5 m. En behalve kinderen t/m 12 jaar mag niemand dichter dan 1,5 meter bij jou komen;
  • Ben je ouder dan 12 en jonger dan 18, dan hoeft je geen afstand te houden tot iedereen jonger dan 18 jaar, maar wel minstens 1,5 m tot personen van 18 jaar en ouder. Deze laatste groep (18 jaar en ouder) mag ook niet dichter dan 1,5 meter bij jou komen;
  • Ben je jonger dan 13 jaar? Dan hoeft je tot niemand afstand te houden. En iedereen mag dichter dan 1,5 m bij jou komen;
  • Tijdens het sporten gelden deze regels niet waar dat de sportbeoefening in de weg staat;
  • Vermijd drukte;
  • Was vaak je handen met water en zeep, juist ook voor en na bezoek sportlocatie;
  • Schud geen handen;
  • Schreeuwen of luid zingen is niet toegestaan in groepsverband of langs de zijlijn.